Teknologi dan Sistem Maklumat


UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA
FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL
 



PERANCANGAN KULIAH

LECTURE PLAN

MAKLUMAT KURSUS (COURSE INFORMATION)


SEMESTER/SESI (SEMESTER/SESSION)
:
II – 2011/2012
KOD KURSUS (COURSE CODE)
:
DBK 14602
NAMA KURSUS (NAME OF COURSE)
:
TEKNOLOGI DAN SISTEM MAKLUMAT
BEBAN AKADEMIK PELAJAR (STUDENT ACADEMIC LOAD)
:


Aktiviti Pembelajaran
(Learning Activity)
Minggu (Week)
Jam/Minggu (Hours /Week)
Bilangan Jam / Semester
(Hours/Semester)
Kuliah (Lecture)
14
2
28
Tutorial (Tutorial)
-
-
-
Amali (Practical)
-
-
-
Pembelajaran Kendiri dan Penilaian Formal (Independent Study and Formal Assessment)
-
-
50
Lain-lain (Others)
1. Project (Project)
2. Tugasan (Assignment)

-

-

4
JUMLAH JAM BELAJAR (JJB)
TOTAL STUDENT LEARNING TIME (SLT)


82

Kursus Pra-syarat (Prerequisite subjects)
: Tiada
Nama Pensyarah (Lecturer’s name)
1.      Dr Razali Bin Hassan
2.      En Md Azani Bin Sham (P)
3.      Pn Hjh Zurina Binti Yasak
4.      Pn Marlina binti Mohamd



Disediakan oleh (Prepared by) :
Tandatangan (Signature) :
Nama (Name) : En Md Azani bin Sham
Tarikh (Date) : 21 Februari 2012

Disahkan oleh (Approved by) :
Tandatangan (Signature) :
Nama (Name) : PM Hj. Sapon bin Ibrahim
Tarikh (Date)  : 21 Februari 2012


MATLAMAT (GOALS) :

Untuk memahirkan pelajar kepada maksud teknologi maklumat dan sistem maklumat dalam kehidupan seharian yang telah memberi kesan kepada masyarakat, organisasi dan juga individu dari pelbagai sudut.

SINOPSIS (SYNOPSIS) :

Kursus ini mendedahkan pengetahuan dalam bidang teknologi maklumat, etika penggunaan komputer dan isu perundangan yang berkaitan, keselamatan komputer, isu semasa dalam teknologi maklumat, konsep sistem maklumat, perisian sistem maklumat, pembangunan pangkalan data dan isu dalam sistem maklumat.

HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOMES) :

Pada akhir kursus, pelajar akan dapat:

1.      meneroka teknologi dan sistem maklumat yang sering digunakan dalam bidang pendidikan. (C3,PLO1)
2.      membina sistem maklumat berpangkalan data mengikut fasa-fasa pembangunan. (P4,PLO2)
3.      mengenal pasti isu, peluang dan peranan masyarakat dalam teknologi maklumat (A4,PLO3)

ISI KANDUNGAN (CONTENT) :

MINGGU
(WEEK)
KANDUNGAN
(CONTENT)
PENTAKSIRAN
(ASSESSMENT)

1

1.0  Pengenalan Kepada Teknologi Maklumat
1.1           Definisi Teknologi Maklumat
1.2           Aplikasi Teknologi Maklumat dalam Kehidupan Harian
1.3           Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Teknologi Maklumat
1.4           Pembinaan PCK bagi Teknologi Maklumat
1.1            Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Teknologi Maklumat


Kuiz1
2

2.0  Etika Penggunaan Komputer dan Isu Perundangan
2.1           Etika Penggunaan Komputer
2.2           Isu Privacy
2.3           Jenayah Komputer
2.4           Kandungan Kontroversi dan Kawalan
2.5           Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Etika Komputer
2.6           Pembinaan PCK bagi Etika Komputer
2.7           Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Etika Komputer


Peperiksaan Akhir
Kuiz1
3

3.0   Keselamatan Komputer
3.1           Definisi
3.2           Ancaman Keselamatan Komputer
3.3           Langkah Keselamatan Komputer
3.4           Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Keselamatan Komputer
3.5           Pembinaan PCK bagi Keselamatan Komputer
3.6           Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Keselamatan Komputer


Peperiksaan Akhir
Kuiz1
4 - 5

4.0   Isu Semasa dalam Teknologi Maklumat
4.1              Teknologi Maklumat di Masa Hadapan
4.2              Kesan ICT kepada Masyarakat
4.3              Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Isu Semasa dalam Teknologi Maklumat
4.4              Pembinaan PCK bagi Isu Semasa dalam Teknologi Maklumat
4.5              Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Isu Semasa dalam Teknologi Maklumat.

Peperiksaan Akhir
6 -7


5.0  Konsep Sistem Maklumat
5.1         Definisi; Data, Maklumat dan Sistem Maklumat
5.2         Penggunaan Sistem Maklumat dalam Pelbagai Bidang
5.3         Sistem Maklumat Komponen
5.4         Jenis Sistem Maklumat
5.5         Hirarki Data
5.6         Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Konsep Sistem Maklumat
5.7         Pembinaan PCK bagi Konsep Sistem Maklumat.
5.8         Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Konsep Sistem Maklumat.
Peperiksaan Akhir

8
Cuti  Antara Semester

9-10


6.0   Perisian Sistem Maklumat
6.1       Definisi; Pangkalan Data, DBMS
6.2       Ciri-ciri dalam Pangkalan Data
6.3       Objek Pangkalan Data
6.4       Manipulasi Pangkalan Data
6.5       Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Perisian Sistem Maklumat
6.6       Pembinaan PCK bagi Perisian Sistem Maklumat.
6.7       Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Perisian Sistem Maklumat

Peperiksaan Akhir

11-12


7.0  Pembangunan Pangkalan Data
7.1       Fasa-fasa Pembangunan dalam Sistem Maklumat
7.2       Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Pembangunan Pangkalan Data
7.3       Pembinaan PCK bagi Pembangunan Pangkalan Data
7.1      Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Pembangunan Pangkalan Data

Peperiksaan Akhir,
Projek
13-14

8.0   Isu dalam Sistem Maklumat
8.1       Laman Web Berpangkalan Data
8.2       Kesukaran dan Miskonsepsi Kepada Isu dalam Sistem Maklumat
8.3       Pembinaan PCK bagi Isu dalam Sistem Maklumat
8.4       Intergrasi Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) bagi Isu dalam Sistem Maklumat.

Peperiksaan Akhir







TUGASAN / PROJEK (ASSIGNMENT / PROJECT)

TUGASAN
Setiap Pelajar dikehendaki menyediakan portfolio dengan melakukan proses pencarian bahan sama ada di internet ataupun di perpustakaan setiap topik yang dibincangkan di dalam kuliah. Di penghujung semester pelajar dikehendaki menghantar portfolio tersebut untuk dinilai oleh pensyarah.

Pelajar secara berkumpulan 3-4 orang dikehendaki untuk menyediakan ABBM bagi topik yang akan ditentukan oleh pensyarah berdasarkan topik di dalam perancangan kuliah.

PROJEK
Pelajar secara berkumpulan 3-4 orang dikehendaki mengemukakan satu kertas cadangan kepada pembangunan projek berpangkalan data. Kertas cadangan tersebut mestilah merangkumi objektif, analisis masalah dan langkah-langkah fasa pembangunan.  Di akhir semester, pelajar dikehendaki menghantar  laporan dan hasil pembangunan projek tersebut kepada pensyarah dalam bentuk hardcopy dan softcopy.


PENILAIAN (ASSESSMENT) :

1.
Kuiz  (Quiz)

:
      5%
2.
Ujian (Test)

:
      0%
3
Tugasan (Assignment)-Portfolio 

:
       15%
4.
Tugasan(Assignment)-ABBM

:
       20%
5.
Projek (Project) - DBMS

:
       20%
6.
Peperiksaan Akhir
(Final Examination)
:
      40%


Jumlah (Total)

:

     100%














RUJUKAN (REFERENCES) :

  1. Shelly G.B, Chasman T.J, Vermaat M.E, Walker T.J (2005) Discovering Computers 2006: A Gateway to Information, Course Technology.
  2. Capron H.L, J.A. Johnson (2005) Computers: Tools For An Information Age. Complete, Eight Edition.
  3. Mohd Shahizan Othman, Suraya Miskon, Syed Norris Hikmi Syed Abdullah dan Lizawati Mi Yusuf. (2006). Pengaturcaraan Web Hypertext Preprocessor. Skudai  : Penerbit UTM.
  4. Harvey M. Deitel, Paul J. Deitel, Tem R. Nieto (2002). Internet and World Wide Web : How to Program (2nd Edition), New Jersey: Prentice-Hall


KEHADIRAN / PERATURAN SEMASA KULIAH (LECTURE ATTENDANCE / REGULATION)

(1)   Pelajar mesti hadir tidak kurang dari 80% masa pertemuan yang ditentukan bagi sesuatu mata pelajaran termasuk mata pelajaran Hadir Wajib (HW) dan mata pelajaran Hadir Sahaja (HS).
Students must attend lectures not less than 80% of the contact hours for every subject including Compulsory Attendance Subjects (Hadir Wajib – HW) and Attendance Only Subjects (Hadir Sahaja – HS)

(2)   Pelajar yang tidak memenuhi perkara (1) di atas tidak dibenarkan menghadiri kuliah dan menduduki sebarang bentuk penilaian selanjutnya. Markah sifar (0) akan diberikan kepada pelajar yang gagal memenuhi perkara (1). Manakala untuk mata pelajaran Hadir Wajib (HW), pelajar yang gagal memenuhi perkara (1) akan diberi Hadir Gagal (HG).
Students who do not fulfill item (1) will not be allowed to attend further lectures and sit for any further examination. Zero mark (0) will be given to students who fail to comply with item (1). While for Compulsory Attendance Subjects (Hadir Wajib – HW), those who fail to comply with item (1) will be given Failure Attendance (Hadir Gagal – HG).

(3)   Pelajar perlu mengikut dan patuh kepada peraturan berpakaian yang berkuatkuasa dan menjaga disiplin diri masing-masing untuk mengelakkan dari tindakan tatatertib diambil terhadap pelajar.
Students must obey all rules and regulations of the university and must discipline themselves in order to avoid any disciplinary actions against them.

(4)   Pelajar perlu mematuhi peraturan keselamatan semasa pengajaran dan pembelajaran.
Student must obey safety regulations during learning and teaching process.



MATRIK HASIL PEMBELAJARAN KURSUS DAN HASIL PEMBELAJARAN PROGRAM
(COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAMME LEARNING OUTCOMES MATRIX)  

Dilampirkan (Attached)