Pembangunan Kurikulum


UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL  DAN VOKASIONAL
 


PERANCANGAN KULIAH

LECTURE PLAN

MAKLUMAT KURSUS

(COURSE INFORMATION)


SEMESTER / SESI
(SEMESTER / SESSION)
: SEMESTER 2 (2011/2012)
KOD KURSUS
(COURSE CODE)
: DBK 10702
NAMA KURSUS
(COURSE NAME)
: PEMBANGUNAN KURIKULUM
BEBAN AKADEMIK PELAJAR
(COURSE ACADEMIC LOAD)
:88


Aktiviti Pembelajaran
(Learning Activity)
Minggu
(Week)
Jam / Minggu
(Hours / Week)
Bilangan Jam / Semester
(Hours / Semester)
Kuliah & Pembelajaran Berpusatkan Pelajar (Lecture & Student Centered Learning)
14
2
28
Tutorial (Tutorial)
0
0
0
Ujian (Test)
1
2
2
Peperiksaan Akhir (Final Exam)
1
2
2
Pembelajaran Kendiri (Independent Study)
14
2
28
Lain-lain (Others)
1. Projek Kumpulan (Group Project)
2. Tugasan (Assignment)
3. Pembentangan (Presentation)
14
2
28
JUMLAH JAM BELAJAR (JJB)
TOTAL STUDENT LEARNING TIME (SLT)


88

Kursus Pra-syarat
(Pre requisite Courses)
:-Tiada-
Nama Pensyarah
(Lecturer’s name)

1.       Jailani Md Yunos (Prof Dr)
2.      Noraini Kaprawi (Prof Dr)
3.       Maizam Alias (Prof Dr)
4.      Sulaiman Yamin (Prof Dr)

5.       Wan Azlinda Wan Mohamed (PM Dr)
6.      Mohd Noor Hashim
7.       Noorazman Abd. Samad
8.      Ghazally Spahat



Disediakan oleh (Prepared by) :

Tandatangan (Signature) :

Nama (Name) : Ghazally bin Spahat
Tarikh (Date) : 20 Februari 2012

Disahkan oleh (Approved by) :

Tandatangan (Signature) :

Nama (Name): Dr Razali bin Hassan
Tarikh (Date) :


MATLAMAT (GOALS):

Pada akhir kursus ini, pelajar akan mendapat pendedahan dan pengetahuan untuk merancang, membangun dan menilai kurikulum berasaskan kursus elektif yang diambil.



SINOPSIS (SYNOPSIS):

Kursus ini memfokuskan pembangunan kurikulum dalam konteks Pendidikan. Kursus ini meliputi falsafah, konsep dan prinsip pembangunan kurikulum, model pembangunan kurikulum, reka bentuk kurikulum, projek pembangunan kurikulum, produk pembangunan kurikulum, penmbahbaikan kurikulum, isu dan pelaksanaan kurikulum berasaskan kursus teras yang diambil.



HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOMES):

Pada akhir kursus, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti falsafah, konsep dan prinsip pembangunan kurikulum. (PLO1, C4)
2. Mempamerkan kemahiran untuk mengkaji pelbagai model pembangunan kurikulum pendidikan berdasarkan sistem pendidikan sedia ada.  (PLO2, P5)
3. Mewajarkan pembangunan kurikulum berdasarkan standard/ Kerangka tertentu semasa. (PLO3, A3)





ISI KANDUNGAN (CONTENT) :

MINGGU
(WEEK)
KANDUNGAN
(CONTENT)
PENTAKSIRAN
(ASSESSMENT)
1
PENGENALAN (2 JAM)
1.1          Falsafah, konsep dan prinsip
pembangunan kurikulum
1.2          Kurikulum dan pendidikan
1.3          Sejarah pembangunan kurikulum

Kuiz, ujian, Peperiksaan Akhir.

Jailani Md Yunos (Prof Dr)

2-4
MODEL PEMBANGUNAN KURIKULUM
(6 JAM)
2.1          Proses Pembangunan kurikulum
2.2         Model Pembangunan Kurikulum
                2.2.1 Rational Model
                2.2.2 Cyclical Model
                2.2.3 Dynamic Model
2.3          Proses Generik Pembangunan kurikulum
                2.3.1      Mengenalpasti keperluan
                2.3.2      Mengenalpasti objektif
                2.3.3      Mengenalpasti isi kandungan
                2.3.4      Mengenalpasti kaedah
penyampaian
                2.3.5      Mengenalpasti kaedah
pentaksiran
2.4         Penjajaran konstruktif

Kuiz, ujian, Peperiksaan Akhir

Noraini Kaprawi (Prof Dr)

5
REKA BENTUK KURIKULUM (2 JAM)
3.1          Rekabentuk kurikulum berasaskan hasil
3.2          Rekabentuk kurikulum berasaskan
kompetensi
3.3               Rekabentuk kurikulum berasaskan
disiplin, sosial dan keperluan individu.

Ujian, Peperiksaan Akhir.

Maizam Alias (Prof Dr)

6-8
Projek PEMBANGUNAN KURIKULUM (6 JAM)
4.1          Pembanguan kurikulum berasaskan hasil
(OBE)
4.2         Pembangunan kurikulum DACUM

Projek
Peperiksaan,
Laporan projek dan pembentangan.

Wan Azlinda Wan Mohamed (PM Dr)
9-10
PRODUK PEMBANGUNAN KURIKULUM
(4 JAM)
5.1          Format dokumentasi kurikulum dan
silabus.
5.2               Penyediaan kertas cadangan kurikulum

Laporan projek dan pembentangan




MINGGU
(WEEK)
KANDUNGAN
(CONTENT)
PENTAKSIRAN
(ASSESSMENT)
11-12
PENAMBAHBAIKAN KURIKULUM (4 JAM)
6.1          Pelaksanaan dan kaedah perubahan kurikulum
6.2         Pemantauan dan penilaian kurikulum
6.3          Proses penambahbaikan kurikulum
6.4         Strategi penambahbaikan kurikulum
6.5          Pendokumentasian

Tugasan
Laporan dan pembentangan
13-14
ISU PELAKSANAAN KURIKULUM PTV (4 JAM)
7.1          Bahan; kemudahan; peralatan; guru
7.2          Inovasi dalam kurikulum;
7.3          Akreditasi Program
7.4          Perbandingan Kurikulum Teknik Vokasional antara pelbagai negara.

Peperiksaan Akhir.

Mohd Noor Hashim
Ghazally Spahat




PROJEK (PROJECT):

Pelajar dikehendaki untuk menyediakan projek secara berkumpulan (maksimum lima orang pelajar setiap kumpulan). Rujuk lampiran.

PENILAIAN (ASSESSMENT):
1.   Kuiz (Quiz)                                                                        :        5%   C4
2.   Ujian (Test)
:       10%   C1- C4
3.   Projek (Project)
:       20%   C4, P5, A3
4.   Persembahan (Presentation)
:       10%     P4, A4
5.   Tugasan (Assignment)
:       15%     C4, P5, A3
        6.   Peperiksaan Akhir (Final Examination)
:       40%   C1- C4
Jumlah (Total)
:     100  %   - C4 - 75%
                          P5 - 10 %
                          A3– 15 %